Vrijdagmiddag
kwamen de eersten
hun plaatsje innemen op het kampeerterrein maar na alle
regenval
van de laatste week was het grasveld voor de campers niet
het ideale gebied, maar er was verhard terrein genoeg. Het was nog
heerlijk temperatuurtje om buiten in het zonnetje te zitten. De garage
was weer ingericht als clubhuis en
een eetzaal met de tafels
reeds gedekt voor
de soep/broodmaaltijd 's avonds.
Joop is hier nog
een geblindeerde
bril aan het maken voor de opdracht.
Riet trakteerde
op heerlijke vlaaien
omdat ze een jaartje ouder is
geworden en
Gerrit schonk later op de
avond een erg
lekker alcoholische
versnappering om ook zijn
verjaring te vieren.
Een
moment voor een Belgisch familie gesprek.
Dit jaar werden
de kampeerders toch
wel een beetje geplaagd door zo af en toe
een buitje maar we hebben ook wel lekker in het zonnetje
kunnen
zitten.
Sonja en
Corné kwamen bij ons hun eerste kampeerweekend beleven in
hun Barkas B1000 vm. Feuerwehr-wagen.
Het was
lekker zitten buiten op het overdekte terras van Café
Ruimzicht
van Rooie Kees in Leimuiderbrug/ Burgerveen. De zon scheen heerlijk en
de jassen konden over de stoel.
Er werden
niet alleen Oostblok auto's gestart maar ook een Oost-Europese Jawa
motorfiets, en een oldtimer Opel Kadett van Kaas specialist Jan en
Ciska Homan die ook
dit keer
weer de kampeerders verwendde met heerlijke kaas en eieren.

Ik heb toch wel een erg mooie rug vind
ik.
Joop en Sandra
waren er ook dit jaar met hun leuke IFA F8 maar zouden later
elektrische problemen krijgen
Jeroen
had zijn FSO Prima van stal gehaald en hem nog maar eens opgepoetst.
Een vriend van Jeroen kwam met zijn mooie Skoda onze rit meerijden.
Om de
deelnemers een beetje te spreiden hebben we bij de start altijd een
beetje onbekend voorwerp te raden, dit keer een "waxitaxi". Handig ding
om je waxinekaarsje
in en
uit een vaasje te halen zonder je vingers te branden.
Jaap en
Nienke in hun pas gespoten kombi aan het raden naar de funktie van het
aparaat.
Onderweg hadden
wij een tussenstop gepland bij restaurant Meijezicht, een geweldig
stekkie om even de benen te strekken, koffiedrinken en bijvoorbeeld
zoals ik gedaan heb
een lekkere
uitsmijter ham/kaas maar er waren ook pannenkoeken te verorberen en dat
voor een heel nette prijs. Het restaurant
vulde zich geheel met onze deelnemers,
veelal leden van 2 Takt
Vrienden
Nederland, RKCN, Ostalgie Stammtisch Kempen en Trabivrienden
Arendonk uit België enz.

Voor het algemeen
vermaak hadden we een opdracht. De chauffeur kreeg een
ondoorzichtige
skibril op en moest zo een parcours afleggen achteruit rijdend.
Klinkt simpel
maar je raakt totaal gedesoriënteerd en gaat verkeerde kant op
want het links
en rechts roepen van de bijrijder sloeg meestal ook nergens
op.
Ik was zelf
proefkonijn om het parcours uit te proberen met m'n Wartburg
353.
Hier ging Sandra
onder leiding van Ton
als een speer over het parcours in de
stromende regen.
Hans
ging onder leiding van Bianca tussen de pilonnetjes door, die man ziet
er toch wel goed uit zo vind ik.
Marc had een hele hulpploeg bij zich die al het mogelijke
uithaalden om hun vader tussen de pionnetjes en flessen te leiden.
Een
Belgisch/Nederlandse equipe in de Skoda van Gerrit en Ingrid samen met
Sjannie en Mari. Wat zit Gerrit hier nou achterom te kijken met die
geblindeerde bril op?
Het
Feuerwehr-team Sonja en Corné hadden wel zeker de grootste
handicap, alle ramen achterin waren geblindeerd, maar daar zag
Corné natuurlijk niets van. Maar Sonja zag
uiteraard ook
niks dus werden zij flink geholpen door de omstanders en eindigde
helemaal niet slecht.
Marijke maakt
een foto van Corné en Tom in hun Trabant, zij zouden met een
trofee naar huis gaan.
Onder; DDR funktionarisen bekijken de foto's of
ze toelaatbaar zijn.
Het is altijd weer een
atractie om de IFA F8 te zien. Gedeeltelijk houten opbouw die
overspannen is met skai, o.a. de neuspartij is wel van metaal.
Een echte Saab
in rally uitvoering.
Hier
staat de Leimuiderbrug
open om Koningin Juliana door te laten.

De
prijswinnaars kregen
allemaal een duim en er was ditmaal een poedelprijs
tevoorschijn getoverd om te
bedanken voor hulp onderweg en het daarvoor
moeten afbreken van de rit.
Na de
prijsuitreiking hadden we nog een loterijtje waarin
wat kleine
kado's onder de deelnemers werden verspreid.
Toen de prijsuitreiking
achter de rug was en de drankjes naar binnengewerkt zijn we
teruggekeerd naar ons garageclubhuis waar Rooie Kees de
catering
ging verzorgen voor een
40 hongerigen die
konden kiezen uit een voortreffelijke saté-, schnitzel- en
vegetarische-schotel met lekker portie ijs toe.
Terwijl Kees en Brian
de maaltijden stonden te bereiden werd de dag en rit nog even
doorgenomen door de oldtimervrienden. Ook de houtkachel werd lekker
opgestookt wat
de thermometer later over de 26 gr. deed oplopen.
Paul's Trabi-tap even werkloos maar na de koffie ging hij
weer helemaal los.
Zondag
na het ontbijt hebben
we nog maar een rondje Schiphol gedaan, ik met de AWZ P50 voorop. Dat
rijden met zo'n AWZ P50 dat lijkt op werken zeg,
geen
enkele versnelling
gesynchroniseerd en je moet me daar een pedaaldruk leveren om binnen
een redelijke afstand tot stilstand te komen. Maar het is zeker
leuk
om er een ritje mee te
maken. 50 Jaar geleden werd hij afgeleverd met wel 18 paardenkrachten
en die moeten onder kontrole gehouden worden.
Ik
had een prachtig plekje
gevonden om op het platform van het oude Schiphol te kijken. We troffen
het heel bijzonder dat er een DC 3 Dakota op ons af kwam
taxiën en
ongeveer 50 meter van
ons vandaan omdraaide om te wachten op toestemming om te vertrekken,
wat hij dus na enige tijd dan ook deed door de motoren lekker op toeren
te
laten komen.
Hieronder staat
één van de eerste Trabanten (AWZ P50) en
één der laatst gebouwde Trabant, nl. een 1.1
kombi. ( 4
takt).
Ik heb nog nooit zoveel
2Taktvrienden
achter de tralies gezien als hier bij Luchthaven Schiphol.
Na nu
eens volle teugen
kerosinedampen te hebben gesnoven hebben we het weekend besloten met de
zondagmiddag lunch.
En zo kwam er een einde aan alweer een
geweldig
weekend met allemaal gezellige mensen
die
met hun prachtige oldtimer
Oost-Europese voertuigen waren gekomen. Voor het eerst
was er
een deelnemer óp
een Tsjechische produkt nl. een JAWA motorfiets, en natuurlijk 2
Skoda's. De Poolse autobouw was
vertegenwoordigd door 2 FSO
Prima, Rusland met Moskvich 408 en de DDR met diverse
Trabanten,
AWZ, Barkas B1000 en
Wartburg 311 en 353.
Marijke en ik hebben het met
heel veel plezier georganiseerd met hulp van Edwin, Bianca, Hans,
Oswald, Nico,
Gré, Theo, Jacky, Joop,Ton.
Ton,
Nico en Joop hebben
bollen, plantjes en spulletjes voor de loterij beschikbaar gesteld,
en Jan bedankt voor de kaas en eieren.
Paul en Fien bedankt voor
het beschikbaar
stellen van de Trabitap met het heerlijke
Primus bier.
Allen
heel erg bedankt!!!!!!!!!
Marijke en Piet
De auto's zijn inmiddels weer
teruggekeerd
op hun oude plekje totdat we kerststukjes gaan maken op 13 december,
want dan moeten
ze weer wijken
voor het kerstgroen, de ballen
en
de slingers.
