Bezoek aan het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Marijke had van de Postcodeloterij 4
vrijkaarten gewonnen voor bezoek aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. Dus
3 oldtimervrienden bij elkaar gezocht en
zo reisden Nico, Jaap, Edwin en ik op zondag 13 november in stijl met Edwin's bejaarde Peugeot naar het museum.











Wij vonden het alle 4 een geweldig mooie leuke
ervaring het bezoek aan het museum.
Helaas zijn de meeste foto's niet helemaal scherp dus het ligt niet aan je computer of de ogen als je een waas denkt te zien.

Lustrumweekend Russische Klassieker Club NL
Het 15 jarig bestaan van de Russische Klassieker is weer gevierd met een kampeerweekend.
Er was een fantastisch mooie rit uitgezet in
Zuid-Limburg familie Smeets waarmee we helemaal door de heuvels van
Valkenburg en omgeving zijn gereden
naar het historische miljoenenlijntje bij spoormuseum station Simpelveld.

We hadden een heel veld tot onze beschikking
op camping Hommelhof in Susteren.


Prachtig plaatje in de buurt van Valkenburg



Het was echt een hele mooie rit naar het Spoorwegmuseum in station Simpelveld.



In de loods werd gewerkt om een lokomotief weer in
vetrouwd werkende staat te krijgen waarvoor de lokomotief geheel
uitgekleed was.
Na uitleg over het reilen en zeilen
van een museum spoorlijn door Erik Smeets zijn we weer teruggereden
naar de camping waar ons
een
heerlijke bbq te wachten stond. Is natuurlijk sowieso gezellig om samen
met anderen om het hete vuurtje nog wat na te keuvelen.

Er was zondagmorgen nog het
spelletjes-festijn wat wel een serieuze aangelegenheid was en daar werd
grondig overlegd door de deelnemers.

Aan alles komt altijd eens een einde en
moeten tenten en dergelijke afgebroken worden en oldtimers opgeladen.
Maar wij vonden het heel leuk en gezellig.

Najaarsrit 2017
Russische Klassieker Club NL.

Het was
weer druk op zondag 8 oktober in Steenwijksmoer, de G J Soppestraat
leek wel een drukke straat in een buitenwijk van Moscou.

Na
vorig jaar deelnemers aan de zomerrit ontvangen te hebben bij ons thuis
was nu de najaarsrit aan de beurt. Het weer bleek dit jaar wat minder
geschikt om hen buiten op het
terras te ontvangen en hebben Marijke en ik er maar een grote partytent
tegen de terrasoverkapping geplaatst zodat we een mooie ontvangstruimte
hadden gecreeërd.

Na een
paar potten koffie en thee hebben we enkele dames die het hier wel erg
gezellig vonden aan de stamtafel toch overgehaald om te gaan doen
waarvoor zij waren gekomen
namelijk
de "Najaarsrit" rijden. De rit ging via mooie landelijke weggetjes via
Coevorden naar Duitsland waar we na enige kilometers in Laar
terechtkwamen, een klein dorpje
waar de
inwoners voor 50% uit Nederlanders bestaat. De rand van het dorp ligt
200 meter van de grens dus waren we ook zo weer in Overijsel bij
Gramsbergen.

Na een klein uurtje
hadden we een leuk plekje gevonden om een tussenstop te maken waar we
gezellig konden kletsen met glaasje fris dat door de club werd
aangeboden.




Traditioneel gaan er
motorkappen open om eens bij elkaar in de machinekamer te kijken, nu
was Edwin met zijn Wartburg 1.3 (afkomstig uit de DDR) gekomen omdat
hij de rit naar
Drenthe en weer terug naar de
Randstad voor zijn pas verworven Soporoshe een beetje ver vond. Maar
volgend jaar zal hij ook vast en zeker met zijn Rus te zien zijn bij de
RKCN
evenementen.
Na enige tijd werden we het
eens dat we toch maar weer eens moesten gaan rijden en hadden een best
mooie route voor de boeg.

Helaas hebben we geen foto's onderweg.


Oost Europa dag 2017
bij het Skodamuseum
in Doornenburg

Op de parkeerweide voor het museum was het goed toeven in
het zonnetje. Kofferbak verkoop was toegestaan maar bij de Skoda's 105
enz. is dat aan de voorkant daarom heb ik
onze handel ook maar aan de voorkant uitgestald.






Buiten was het een mengelmoesje van oostblokmerken maar in het museum stonden de Skoda's van Hans Hubers uitgestald.




Mijn eerste nieuwe bromfiets was zo'n JAWA maar dan in blauw/wit (of was het grijs?)


De middag werd afgesloten met een toerritje door de mooie omgeving van Doornenburg.
Filmopname in Brussel voor Au service de la France

Op de uitnodiging om een Russische klassieker beschikbaar
te stellen ben graag ingegaan voor filmopname in Brussel. Het is
een komische Franstalige spionagefilm/serie welke gedeeltelijk in
Rusland en Parijs speelt heb ik begrepen. Ik kreeg
kleding uit de jaren '60 aan want ik moest een aantal rondjes rijden
met de Moskvich 407 zodat ze mij in het voorbij gaan konden filmen.
Het was een prima verkleding want Marijke heeft me zelfs niet herkend en me dus niet gefotografeerd.





Er waren niet alleen Russische auto's zoals
Volga en onze Moskvich, zo waren ook twee Poolse merken, de Syrena 104
met de zogenaamde zelfmoorddeuren en de grijze FSO Warszawa.

Toen aan het eind van de dag de opname's erop
zaten zijn we richting Bruinisse gereden waar we bij Jaap en
Annie gingen overnachten in onze camper. Tijdens het opladen begon heel
fijntjes
te sneeuwen maar dat werd onderweg steeds erger en
begon de weg steeds witter en witter te worden en kon ik met de camper
met autoambulanche erachter niet meer harder rijden dan 60
km/pu rijden. We waren wel blij dat we in Bruinisse konden overnachten.

Het was
net of we echt in Moscou waren zo ijzig koud en besneeuwd was het.
Jaap met zijn Nissan Laurel op de winterse sneeuwvlakte bij Bruinisse.
Najaarsrit 2016 van "Russische Klassieker
Club NL"

Dit keer was het verzamelen in de
molen van Zwiep, toen ik daar aankwam was het al aardig druk met
Russische klassiekers. Het was ruim 80 km van ons
huis en dat leek me een betere beslissing om
met de Wartburg 353 Tourist te gaan omdat die gemakkelijker een paar
honderd kilometer rijdt op 1 dag dan
de Russische Moskvich 407.


Wel heel bijzonder vond ik bovenstaande Luaz 967 uit
1983. De Saporoshez hebben dezelfde motoren als deze Luaz. In de
Russische staten liggen niet overal
bruggen over kanalen en rivieren daarom
kunnen veel legervoertuigen zelf zwemmen, ook deze Luaz vaart zo naar
de overzijde. Ook in het water wordt de
wagen aangedreven door de wielen dus het is
verstandig niet te gladde banden te hebben want dan loopt de snelheid
ernstig terug vermoed ik.

Organisator Aat had als bestemming voor de tussenstop
Museum station (MBS) Haaksbergen uitgekozen waar we ruim een uur van
konden genieten om alle
historische dingen te bewonderen.




Hierboven zie je een draaiplateau waarmee de locomotieven eerst gedraaid worden voordat ze de loods in gaan en zo dus direct kunnen vertrekken.
Rechts staat de watervulpijp om de stoomlocomotieven met water te vullen.



In de treinenwerkplaats staat ook nog voor een paar jaar
werk maar ook dat hoort bij de hobby, het is niet alleen maar over de
rails scheuren met de
locomotieven.
Hieronder zie je een treinbus met twee voorkanten met
elk hun eigen motor en bediening. Als hij op zijn eindpunt gearriveerd
was stond de
chauffeur/machinist op en nam plaats aan de andere kant van de treinbus en reed weer terug.





Tja aan alles komt eens een eind en nu dus ook, tijd om
te vertrekken niet met de trein maar met onze oldtimers. Maar na enige
kilometers viel
het konvooi uit elkaar na een kruisingoversteek, na
een poosje gewacht te hebben zijn wij weer verder gereden. Aat had weer
een geweldige
route uitgezet welke je dus op meerdere manieren
kunt rijden zo bleek toen we opeens de afvallige groep langs de kant
van de weg zagen staan.
De Luaz had de pijp aan Maarten gegeven, de
spanning op contactslot/ontsteking was er niet meer om onduidelijke
reden maar in het konvooi
reden uiteraard zat deskundigen mee die na een
beetje spanning proberen te meten hier en even daar er maar gewoon een
bypass hebben aan-
legd zodat hij op eigen kracht zijn weg kon vervolgen.


Het was dus weer een prachtige rit met heel mooi zonnig weer en
een prima startlokatie bij deze mooie molen in het werelberoemde Zwiep.
Technische dag 2016 Russische Klassieker Club NL & Ladaclub NL
Jaarlijks zijn we welkom bij Autobedrijf Snippe in
Nieuwlande in Drenthe, de Lada-specialist van Nederland, om daar de
Technischedag te houden met
Russische Klassieker Club NL & Ladaclub NL


Gezellig in de
koffiehoek en lekker bijkletsen met koffie en koek en een kroket als
tussendoortje.


Tijdens de technische dag waren ook een paar van de nieuwste Lada's te
bewonderen en te rijden zoals de Lada Granta en op de foto's onder de
nieuwe Lada Kalina Cross


Het Trabivrienden Arendonk verwen weekend voor Trabi- en alle overige oldtimer-liefhebbers 2016


Het oude vertrouwde kampeerveld was lekker droog
en dus ook goed te berijden met de vrij zware campers van ons en onze
andere mede-kampeerders.









Zaterdagochtend
stond er gepland voor het rijden van de rit, na het ontbijt in de
"Gouden Arend" van Paul en Fien.










Zomerrit
Russische Klassieker Club Nederland
26-06-2016
Steenwijksmoer

De route is door Jelle Jan en mij uitgezet met een beetje hulp van Marijke als m'n persoonlijke secretaresse.
Voor ons een hele nieuwe
omgeving om een rit uit te zetten maar met het thema "Russische staten"
hadden we een
richting waar we ons op
konden richten.


Het vertrekpunt zou het
Dorpshuis in Steenwijksmoer zijn volgens afspraak maar dat bleek niet
door te kunnen gaan,
maar dat kan geen probleem
zijn voor Marijke en mij want gelukkig hebben we de benodigde stoelen
nog steeds voor
het pakken en de horeca
koffiezetter stond ook weer snel te glanzen in de keuken. De veranda
werd al snel een gezellig
clubhuis lekker in het
zonnetje.


De eerste Russische (geannexeerd dan wel) staat "De Krim" werd onze eerste
fotomoment.





Na allemaal op de foto te zijn gegaan werd
het weer tijd om onderweg te gaan naar de volgende Russische
bestemming: "Nieuw Moscou"





Jelle Jan had ook nog twee van zijn Russische
oldtimers uitgeleend waardoor er hier zijn Moskvich en Volga
achter elkaar Nieuw Moscou inreden.
Gelukkig dat er geen fotorolletjes meer in de
camera's zitten tegenwoordig je kunt lekker blijven foto's maken en
thuis knip je bij, gooi je weg of
bewerk je ze nog een beetje zodat je de auto zo mooi mogelijk kunt laten zien.
Hup naar ons volgende Russische doel namelijk we
gaan de ijzige kou opzoeken, we sturen alle deelnemers naar "Siberië!"

Ook hier zijn de wegen in Siberië een beetje
belabbert en de auto van één van de deelnemers had even
moeite met aanslaan maar Albert heeft hem kundig
door de prut achter zich aangesleept zo uit Siberië vandaan.


Na Siberië kwam er de echte tussenstop om
even wat te drinken, eten en nog even verder te kletsen. Ook moest de
Lada die op sleeptouw was meegesleept
weer even aan de praat gemaakt worden maar dat was
een kwestie van het teveel aan benzinedampen in de carburateur te laten
verdampen en toen startte
hij weer op eigen kracht.
Toen iedereen weer klaar was om verder te gaan
zijn we vertrokken naar Nieuwlande waar we gestopt zijn bij de
Ladagarage van Albert Snippe.
Hier stonden twee nieuwe Lada's te wachten op ons. Het zijn mooie moderne auto's geworden.

Ook stonden er een aantal gebruikte Lada's op een rij te wachten op nieuwe eigenaren.



Het was leuk om weer eens bij een Lada
specialist rond te struinen waar toch ook leuke jongere Lada's te zien
zijn en wie weet zijn er hier auto's bij die de
oldtimerstatus gaan halen. Na de zomer zijn we hier weer welkom voor de technische dag van Russische Klassieker Club en Ladaclub NL.
Nadat we hier alles bekeken en besproken hadden hebben we de laatste
kilometers naar ons huis in Steenwijksmoer afgelegd met ons konvooi.

Na nog een laatste drankje op ons terras
werd het uiteindelijk toch tijd voor de deelnemers om de Russische
oldtimer weer naar huis te brengen en zo vertrekt
de één na de ander.

Het was een heerlijke dag met leuke mensen en we vonden het weer leuk om iets te organiseren.
Wartburgtreffen Heimweh 2016
in Eisenach
Terug naar HOME
Onderweg naar het Wartburgtreffen Heimweh in
Eisenach hebben we een tussenstop in de Harz gemaakt bij bevriende kennissen,
m'n vm. pedicure Yvon en haar Rob.




2 Takt Vrienden had donderdag 4 augustus het vaste
plekje weer ingenomen op Spicke het evenemententerrein voor het
Wartburgtreffen.
Jaap en Annie de Ronde waren de eersten die hun caravan
geplaatst hadden en wij waren de volgende. In de loop van de middag
kwamen er steeds meer bij.
Wij hadden onze rode Wartburg Tourist op de kar meegenomen achter de camper.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik niet zelf rijdend met de Wartburg hierheen gekomen ben maar we wilden nu eens
samen met de camper en konden zo eerst naar vrienden die in de Harz wonen.


Er waren enkele hele mooie 311,312 en 313 cabrio's

Er waren zelfs 2 boten van DDR makelij, diverse Barkassen B1000 en Framo/Barkassen.
Deze rode racewagen was op het chassis van een 311 gebouwd.

Zeer veel pech had Peter van S
en Joris van H die onderweg schade hadden opgelopen, zeker Peter had
heel veel schade aan beide achterschermen en
achterpaneel maar ook zijn mooie aanhanger had
schade aan de voorkant opgelopen. Heel erg jammer van deze super mooie
combinatie.


Zo neem je dus de baby mee.



Ik zag deze witte sportwagen uit de
verte rijden en dacht een Melkus te zien maar dichterbij veranderde dat
in: wat zie ik nou....wat is hier gebeurd?
Gelukkig heeft hij niets met Melkus
van doen want het hele model was anders gevormd, over smaak valt niet
te twisten maar mijn smaak is toch de
echte mooi gevormde Melkus.




De Amerikanen hadden spionnen gestuurd in een Hummer om al het DDR moois te zien.

Er was zaterdagavond een heus optreden van de Joon Wolfsberg Band die met hun oldtimerbus waren gekomen.


Donderdagavond is er altijd een gezellige
bijeenkomst van alle nationaliteiten waar ieder iets van zijn eigen eet
en drinkgewoontes meebrengt en dat
kan soms wel even aardig aankomen waardoor je de volgende dag wat opstartproblemen kunt hebben....

Ook allerlei caravans, vouwwagens en campers werden in de DDR gebouwd en vele waren hier vertegenwoordigd.


Maar ook verschillende twee- en drie wielers waren er te zien zoals de Simson, AWO, IFA, MZ , Ural/Dnepr en IWL scooter.



De Barkassen B1000 zijn ook bijna allemaal
in prachtige staat, de ene nog mooier dan de andere. De Framo/Barkas
was ook een hoog standje.

Wij zijn ook heel blij met onze Wartburg
waaraan we nog wel een paar nieuwe bobine's gedoneerd hebben omdat er
dit jaar af en toe 1 weigerde als ze
langere tijd vonken moesten leveren. Hier op
terrein stonden diverse onderdelenhandelaren waar ik 3 nieuwe gekocht
heb en moet het probleem opgelost
zijn.


De traditie wil dat we met z'n allen uit
het Nederlandse kamp in Eisenach uit eten gaan, een keer samen met
Annie en Jaap in het centrum en een keer
zoals de foto's bij een Italiaan. Kleine
stukken vlees hebben ze niet in Eisenach en ook het dessert mag er
wezen. Lekker smikkelen en gezellig bijkletsen.
We kunnen weer op een leuk treffen en reis terug zien.

OOST EUROPA DAG 2014
Zondag 11 mei is de Oost
Europa Dag georganiseerd door Hans Hubers, Nico Ruhe en door mij in en
rond het Skoda Museum Nederland in Doornenburg.
Het nog officieel te openen museum is eigendom van Hans Hubers is nog
in de verbouw-fase maar hij hoopt het dit najaar helemaal naar zijn
wensen klaar
te hebben. Nu, klaar of niet, waren er weer meerdere clubs aanwezig om
de bij hun club aangesloten leden uit te nodigen om met hun auto of
motorfiets
naar de Oost Europa Dag te komen. Ondanks de toch wel een beetje
moeilijke dag , moederdag en super slecht weer het hele weekend, werd
het steeds drukker met auto's en bezoekers.


Leuk en exclusief is deze verlengde Skoda 120GLS die bij andere mooie oude museum Skoda's stond in de speciale Skoda-hal van het Skodamuseum.
Veel type's die ooit in Nederland verkocht zijn staan hier opgesteld,
er ontbreken nog een paar modellen maar er staan er ook bij zoals de
bestelbus Beta
en de Skoda 9 persoonsbus zijn hier niet verkocht. De witte Felicia
cabrio is jaren één van m'n favorieten maar er is helaas
nooit een op ons pad gekomen.





Mooi gerestaureerde Gaz Pobeda die helemaal uit het zuiden
van ons land kwam aanrijden en bij het Belgische Ostalgie Stammtisch
Kempen zijn intrek
nam.

Joop en Jacky hadden de Trabibar weer onder hun hoede en hebben
vele potten koffie gezet en frisdrankjes aan de man gebracht. Er was
ook een Russische
kraam waar allerlei lekkers te koop was. Buiten stond er een
enorme patat frite kraam voor de deur dus er hoefde geen dorst of
honger geleden te worden.




Het Tatra-register hield vandaag hun voorjaarsrit en had een
vrijblijvende tussenstop gemeld in hun ritbeschrijving en zodoende was
er een grote
opkomst van Tatra's. Maar Hans museum heeft ook een heel
bijzondere Tatr, namelijk de bestelbus Tatra Beta welke opgebouwd werd
met veel Hyundai
onderdelen. Skoda bouwde een broeder model met veel Skoda Favorit onderdelen op. Dat is de witte naast de rode Tatra.


Bij de Russische Klassiekerclub was het diorama welke gebouwd
werd door Ad Goossens ook weer opgesteld wat natuurlijk veel kijkers
trok.




Het Russische leger hield hier in Doornenburg ook de boel
goed in de gaten wat leek te leiden tot veel discussie of zelfs een
opstootje.......

Henny was uit Leiden komen rijden met zijn mooie
hemelblauwe Trabant. En nog een oude bekende van ons was er, onze v.m.
Wartburg 311 deed m'n hart
sneller kloppen want die heb ik een paar maanden geleden
aan Dirk verkocht die er samen met zijn gezin mee gekomen was.

Leuk dat er nu drie verschillende Barkassen waren waaronder de
Barkas bergingsauto van Autobedrijf Oppermans uit Tilburg die een Skoda
Favorit met
slechts 3000 kilometer op de teller meegenomen had die Peter te koop aanbood.


Binnen stond nog een heel bijzondere auto te koop namelijk een Tsjechische Aero Minor.


De Skodaclub had ook een gereserveerde hal waar de leden bijeen kwamen met een aantal Skoda's.




Als dank voor het organiseren van de Oost Europa Dagen kreeg ik
een mooie, lekkere fles Becherov uitgereikt door het bestuur van de
Skodaclub Nederland



Achter de Skoda Rapid hing een leuke Tsjechische caravan welke ik helaas niet goed op de foto heb gezet.

Het Skodamuseum had nog meer hallen waar het zijn auto's had
staan. Heel grappig is de lijkwagen voor twee kisten hieronder.


Peter de
tweetaktspecialist van Nederland nu eens met een andere rallywagen dan
een uit DDR's IFA stal.

Dit jaar waren helaas zeer
weinig tweewielers, de Ural Djneper club was er met twee motoren met
zijspan en een Izh Jupiter en er was
nog een IZH en een Jawa. Waar ik helaas geen foto's van gemaakt heb.
Ben van Nuland heeft weer een mooi verslag geschreven
waarvoor mijn nederige dank.

Het treffen van Pütnitz in Ribniz Damgarten
Marijke en ik zijn dit jaar voor de eerste keer
naar het treffen Pütnitz geweest, samen in de camper met onze Trabant
combi op de kar er achter.

We hadden 4 dagen uitgetrokken om er rustig naar toe te
trekken via overnachtingen op camperplaatsen of minicampings. De eerste
overnachting was bij
Klazienaveen net over de grens bij een vriendencamping in Altenberge/Haaren.


Motocross-vrienden van onze klein/-kinderen zijn hier sinds kort een
minicamping begonnen en waren nog druk bezig het een en ander te bouwen
en
zo was de stortplaats om afvalwater te lozen nog een beetje provisorisch maar wel in de stijl van het WK voetbal.

Onze reis begon niet echt met prachtig zomerweer zoals je kunt zien.
Het leek wel of de wolken gewoon leeg liepen op de grond. We hebben
inderdaad best een
aardig buitje op ons camperdak gehad. De volgende dag zijn we weer
vertrokken om na zo'n 250 kilometer in Sittensen aan te komen.

Wij waren daar rond 15:00 uur en zijn op de camperplaats midden in
Sittensen de tweede camper en konden gaan staan waar we wilden en om
niet los te
hoeven koppelen ben ik maar achter in de hoek gaan staan. Voor
middernacht stonden er wel 10 campers waarvan de helft Nederlanders.
Na de rit is het lekker om van een biertje te genieten maar nu wel
lekker buiten in het zonnetje. Het was een prachtige gratis plaats
speciaal voor campers
grenzend aan een park en een grote vijver aan de andere zijde bij de watermolen in het centrum van Sittensen.

Dinsdagochtend na onze drinkwater voorraad aangevuld te hebben en de
afvalwatertanks geleegd te hebben zijn we tegen de middag weer
vertrokken om onze
reis voort te zetten met doel voor vandaag Landgoed Krassow bij Zurow.

Het is een mooi Landgoed met goede plekken want er stond alleen een
caravannetje en zodoende kon ik twee plaatsen innemen met onze
combinatie.
We zijn hier een tweede dag blijven staan en hebben met de Trabant de
omgeving verkend en boodschappen ingeslagen voor de komende dagen in
Pütnitz.
's Avonds kwam er nog een camper bijstaan, een flink grote Concorde
camper waardoor die van ons wel een klein beetje bescheiden uitzag.

De tuinman werkte nog trots met hun 70 jarige DDR tractor, een
luchtgekoelde tweetakt diesel die je even voor hij in beeld kwam aan
hoorde plopplopploppen.

Donderdag hebben we de laatste 90 kilometer naar Ribniz Damgarten
afgelegd en hebben we ons ingeschreven als deelnemer op het terrein van
Technikvereins Pütnitz. Mijn vraag waar we moesten
gaan staan kwam een simpel antwoord, je mag gaan staan waar jij wilt en
er is daar ruimte zat, ik
schat misschien een honderd m2 want de toegangsweg was al 3
kilometer. Het is een basis waar de Russen na de val van de muur uit
vertrokken zijn met achter
lating van enorme hangars en diverse andere gebouwen. Toen het nog een
Russische basis was leefden en werkten daar zo'n 10.000 personen.
Het is nog steeds mogelijk om op te stijgen en landen op de banen van
de vm. basis. Tegen een vergoeding kan men met de historische
vliegtuigen een rondvlucht maken. Er was keus uit een dubbel dekker,
een vliegmachien als op de foto en een oud jachtvliegtuig.




Vrijdag was er een rondrit georganiseerd door de omgeving en daar deden
een paar honderd voertuigen aan mee, van brom- en motorfiets, jeep,
vrachtwagens
in alle formaten, maar personenwagens zijn er natuurlijk ook in alle soorten en maten.



Gezellig in de Oostblok-file voor één van de enorme
hangars, in een andere hangar stond het ontbijtbuffet en stonden rijen
tafels en banken zodat daar misschien
wel duizend deelnemers tegelijk konden ontbijten. Alles is daar enorm.


Langs de route stonden en zaten hele mensenmassa's van de stoet te
genieten en naar de deelnemers te zwaaien. Ewout en ik hadden op onze
Trabanten
Nederland vlaggetjes gezet en dat maakte het publiek nog enthousiaster.

Ewout met Harro in zijn mooie blauwe Trabant met verder
naar achteren een grote Tatra vrachtwagen.
De rit eindigde enige tientallen km's verder in
Ostseebad Dierhagen waar we een flinke bak erwtensoep met brood kregen.








Staat ook hier het Russische leger nou toch echt voor paal??
Met flink wat handigheid maak je van de Trabant 1.1 een superzuinige
diesel ( 1:30)



Uit Dierhagen terug naar Pütnitz om de camper weer op te zoeken
waar intussen een mierenplaag aan boord is uitgebroken. Eerst zagen we
een paar mieren
langs de wand lopen maar al gouw ontdekten we er ook in kastjes. De
temperatuur buiten ging over de 30 graden en dat vonden die kleine
kriebelaartjes ook
een beetje warm denk ik want toen we de koelkast openden bleek het daar
zwart van de mieren te zijn. Gelukkig hadden we een spuitbusje Deet
insekten
verjager en daar hebben we de mieren mee bespoten en daar waren ze niet
tegen bestand. De toestroom was toch niet te stoppen want ze bleven
komen,
buiten onder de luifel hadden we een gaatjes tapijt liggen en als je
daar wat opdrukte borrelden de mieren er gewoon doorheen naar boven.



Ons uitzicht bij de camper vandaan.

In het centrum van de basis was vanalles te zien en reed er een
heel museum rond het had wel wat weg van een boulevard, een drukte van
jewelste. Hier was
ook het clubhuis van Ostalgie Stammtisch Kempen de Belgische
club waar ook veel Nederlanders lid van zijn, wij dus ook. Daar zijn
weer vele potten koffie
gezet en was het gezellig.



Zaterdag was er de parade over het Pütnitz-terrein en werd er nog
meer van stal gehaald door het museum en daarvan heb ik ook weer lustig
foto's staan nemen.
Totaal had ik 275 foto's gemaakt maar daar zijn er toch wel een paar
van in de prullenbak verdwenen maar ik vind er toch een groot aantal
leuk en heb er veel
geplaatst. Mocht het vervelen scrol dan snel door of kijk een andere keer verder.









































Hoho, even een momentje voor een servicebeurtje, deze heren zijn
helemaal uit Moscou komen rijden. Reken maar voor de brandstof een
budget van 3600,-
echter zullen ze in Moscou wel enige honderden liters benzine
getankt hebben en dat kost daar waarschijnlijk enkele dubbeltjes per
liter en geen €1,50 zoals
hier in Duitsland.

















Zo en nu mag het
gaan sneeuwen dan kan deze ook even een demonstratie geven.
Dit was het dan, het zijn wel heel veel foto's dit keer maar er was ook
zoveel te zien aan bijzondere voertuigen wat je niet op andere treffens
tegenkomt.
Oja, we hadden dus nog die mierenplaag in de camper en toen ik na het
maken van deze serie foto's weer terug bij de camper kwam hebben
Marijke en ik
besloten om de hele bubs in te pakken, op te laden en de motor te
starten en vluchten. We hadden niet eens de route van tevoren
gepland Marijke heeft
tijdens het rijden Lübeck ingetoetst om maar de westelijke
richting te hebben. We hebben daarna met een tussenstop een kampeerplek
gezocht en hadden
een plaats gevonden alweer aan de Ostsee in Pepelow. Dat was niet de
meest logische route het had namelijk de vorm van een U. Maar we reden
wel een kilometers lange toeristische route die we anders
waarschijnlijk nooit gereden zouden hebben.


Na in Pepelow te hebben overnacht en de afvalwatertanks geleegd en vers
water weer gevuld hebben we nog een overnachting op een camping in
Dötlingen
waar het wemelde van de konijnen. De volgende dag zijn we de
Nederlandse grens overgegaan en naar de ons bekende camperplaats De
Bonestee in Nieuwlande
om de laatste nacht door te brengen van deze mooie en voor ons een lange reis.
Abarth Works museum in Lier (BE)

Onze
Moskvich 408 in rally-outfit is nu eigendom van het Abarth Works
Museum in Lier België alwaar hij nu een heerlijk plekje binnen
heeft.
En
waarachtig hij vond daar nog een oude bekende uit de Russische
Klassieker Club Nederland en daarmee gaat hij samen een
Moskvitch rallyteam vormen maar het is nu nog even wachten op een
Moskvitch servicewagen.



In het museum is een hele collectie rallyauto's bijeen gebracht
van uiteenlopende merken. Zo staat de heer van Moerenhout, de eigenaar,
hier bij
een echte fabrieks Lada Samara rallywagen. Hij heeft niet
alleen veel auto's verzameld maar ook heel veel reserve onderdelen om
alles te kunnen
restaureren. Deze Lada Samara komt zo uit de strijd en moet nog
wel weer in orde gemaakt worden maar dat zal zeker weer goed komen.


Er stond een groot aantal Lada rally wagens, daar heeft de eigenaar wel een zwak voor als oud-Lada dealer.
Sommige auto's worden ook daadwerkelijk ingezet om wedstrijden
mee te rijden,m zo had deze Lada Niva de dag hiervoor zich nog in het
zweet
( eh.. modder) moeten werken. Maar gelukkig kon het rallyteam zich even lekker opfrissen bij de Fiat 600 wasbak.


















Met dank aan Guy Moerenhout voor de rondleiding door het museum,
het is een onvoorstelbare verzameling van mooie en bijzondere auto's en
enkele
motoren. Dit was slechts een klein overzicht van de auto's die
er uitgestald zijn. Dus mocht je eens een sportief automuseum willen
bezoeken ga naar
