Najaarsrit 2016 van "Russische Klassieker Club NL"


                           

     
Dit keer was het verzamelen in de molen van Zwiep, toen ik daar aankwam was het al aardig druk met Russische klassiekers. Het was ruim 80 km van ons
       huis en dat leek me een betere beslissing om met de Wartburg 353 Tourist te gaan omdat die gemakkelijker een paar honderd kilometer rijdt op 1 dag dan
       de Russische Moskvich 407.

       


         

    Wel heel bijzonder vond ik bovenstaande Luaz 967 uit 1983. De Saporoshez hebben dezelfde motoren als deze Luaz. In de Russische staten liggen niet overal 
     
bruggen over kanalen en rivieren daarom kunnen veel legervoertuigen zelf zwemmen, ook deze Luaz vaart zo naar de overzijde. Ook in het water wordt de
     wagen aangedreven door de wielen dus het is verstandig niet te gladde banden te hebben want dan loopt de snelheid ernstig terug vermoed ik.

         

    Organisator Aat had als bestemming voor de tussenstop Museum station (MBS) Haaksbergen uitgekozen waar we ruim een uur van konden genieten om alle

     historische dingen te bewonderen.
                                                                         
                                                           
          

         

           

    Hierboven zie je een draaiplateau waarmee de locomotieven eerst gedraaid worden
voordat ze de loods in gaan en zo dus direct kunnen vertrekken. 
   
Rechts staat de watervulpijp om de stoomlocomotieven met water te vullen.                                  

                                                                         
   
    
                     
  

                         

                                             

   In de treinenwerkplaats staat ook nog voor een paar jaar werk maar ook dat hoort bij de hobby, het is niet alleen maar over de rails scheuren met de
   
locomotieven.
   Hieronder zie je een treinbus met twee voorkanten met elk hun eigen motor en bediening. Als hij op zijn eindpunt gearriveerd was stond de 
  
chauffeur/machinist op en nam plaats aan de andere kant van de treinbus en reed weer terug.
                                 
        
                                                               

                                     

                                           

         

    Tja aan alles komt eens een eind en nu dus ook, tijd om te vertrekken niet met de trein maar met onze oldtimers. Maar na enige kilometers viel
     het konvooi uit elkaar na een kruisingoversteek, na een poosje gewacht te hebben zijn wij weer verder gereden. Aat had weer een geweldige
     route uitgezet welke je dus op meerdere manieren kunt rijden zo bleek toen we opeens de afvallige groep langs de kant van de weg zagen staan.
     De Luaz had de pijp aan Maarten gegeven, de spanning op contactslot/ontsteking was er niet meer om onduidelijke reden maar in het konvooi
     reden uiteraard zat deskundigen mee die na een beetje spanning proberen te meten hier en even daar er maar gewoon een bypass hebben aan-
     legd zodat hij op eigen kracht zijn weg kon vervolgen.     

   
       

            

                                                             

                      Het was dus weer een prachtige rit met heel mooi zonnig weer en een prima startlokatie bij deze mooie molen in het werelberoemde Zwiep.