Onze Oldtimers

                             
                        
 

Terug naar
 Home 

 
   
       


                  

           One Moskvich407 is in 2017 grondig gescand en gefotografeerd zodat men er een modelauto van kon maken. Als dank werden er een paar opgestuurd naar ons en het resultaat is echt geweldig.
           De grill en de kentekenplaat wijkt af en ook de dorpelkleur is anders maar verder is het een echte kopie.
               
                                                                

               




   Onze Trabant kombi kraakte en rammelde achter al lange tijd en heb nu de draagarmrubbers van de achterwielen  vernieuwd.  (19-08-'18)

                                                            

           
     
           Voor deze gelegenheid de "Kipp und hebel inrichting" maar eens opgezocht want die is niet meer gebruikt sinds de verhuizing naar Drenthe.

               

           De Trabant kraakte en rammelde al enige tijd en werd minder als ik de rubbers inspoot met WD 40 of siliconespray, maar nu had ik nieuwe gekocht
           tijdens ons bezoek in Eisenach aan het Wartburgtreffen Heimweh.
           Helaas brak 1 van de bouten af, toen er een grote moer op vast gelast maar brak weer af daarna nog een keer herhaald met zelfde resultaat. Ik heb
           het restant er afgeslepen en de bout uitgeboord waarna met nieuw gemaakt schroefdraad er een nieuwe bout ingezet en hij zit nu weer vast als een huis.
   
             
           
            Oude en nieuwe rubbers maakt wel een heel verschil.
            Hij staat nu weer op originele hoogte met een beetje
            O-benen.
                                                                                             






  De laatste aanwinst in 2011 maar is verkocht intussen.


    

                 
                        

                                                              
           
                                     Een leuke Skoda GLX  Silver Line uit 1993, helaas geen oldtimer maar een liefhebbersauto in verzekeringstermen.
         

 










 Hoe het begon in 2008

De Moskvitch 407 uit 1963 die  nu onder handen genomen wordt zodat wij daar dit jaar nog een ritje mee kunnen gaan maken nadat we er weer een Nederlands kenteken op hebben gekregen. Er zijn al heel wat stukken plaatmateriaal ingelast door mij en er zullen nog nieuwe onderdorpels ingelast worden en het bijna halve rechter voorspatbord zal door Eric, onze zoon die schadehersteller is, worden nagemaakt en ingelast worden. Het dak de hele achterkant en 3 deuren zijn reeds in de kleur gezet zodat we kunnen zien wat een mooie auto het gaat worden. 
Verder vind ik het een leuke auto die is afgeleid van een Opel uit de jaren '50/'60.





                     

                                                 

             

                    

           

                                                               

                     
   De vloer was ook niet echt heel betrouwbaar meer zo hier en daar, dus de doorslijpschijf er maar in en weg met de rotte plekken. Nieuw plaatje met  profieletjes zelf
   gemaakt en er ingelast. Op de foto's hieronder heb ik de wielkast rechts achter ook weer wat nieuw blik gegeven want het leek of de ratten er aan hadden zitten kluiven.
                                

    De dorpels zijn nu afgelast, aan de bovenkant met koperlasdraad in het co lasapperaat en de onderkant met het puntlasapperaat.  Onder de spatborden en
    gedeeltelijk  de bodem  staat nu voor de 2e keer in de menie. Dus hoop ik dat ik de komende jaren daar geen roestsporen meer zal zien.
    Morgen ga ik eens aan de linkerkant  de vloer naspeuren of er nog gelast moet worden. De dorpel moet daar wel gerepareerd worden, dat wordt nog een avontuur
    want in de linker dorpel ligt de bedrading naar achter doorheen en wel gewoon los onderin.  Die ga ik eerst maareens bovenin tegen de binnenwand  ophangen.
 
          

     
       De Moskvich wordt steeds mooier, nu moet nog wel het rechter voorscherm afgemaakt worden maar dat doet Eric als hij even geen dringende werkzaamheden heeft            voor klanten, want dat is voor een amateur als ik een treetje te hoog zal ik maar zeggen.
       Ook heeft hij 2 nieuwe voorbanden gekregen, weliswaar een beetje breed (185/65-15) maar die had ik nog liggen en zijn nog nieuw.



             

                            

                                      

         

        De laatste weken is het super hard werken om de Moskvich 407 op tijd in "concoursstaat" te krijgen zodat hij tussen andere Russische klassiekers niet zal misstaan               tijdens de Oost Europa Dag 7 maart in Aalsmeer.
        Eric heeft het rechter voorspatbord voorzien van een nieuw stuk plaat en het ziet er nu mooi strak uit hoewel hij nu nog in een grondlaag staat. Nu snel zorgen dat hij
        in de juiste kleurcombinatie komt.
   
                                                                

                                   En,...hij was op tijd klaar voor de Oost Europadag. Na daar te hebben staan pronken heeft hij in de omgeving zijn eerste stukjes gereden
                                   waarbij er uiteraard een paar technische onvolmaaktheden tevoorschijn kwamen, zoals een lekke wielkeering van de achteras maar ook
                                   dat is inmiddels weer verholpen. Nu, (12 juni 2010) hebben wij er onze eerste puzzelrit van 102 km. meegereden en dat is goed verlopen.
                                   Bij het neerdraaien van het rechter portierraam is alleen het kabeltje van de wieltjes afgelopen. Dus er is weer een klusje te doen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
                                                                                                                                          





 

                                    Onze Moskvich 408 heb ik snel rijklaar gemaakt na vele jaren stilstand is hij nu weer  te zien op de weg. Hij blijft wel nog steeds hier en daar een plasje motorolie laten vallen maar dat schijnt niet
 alleen Engelse ziekte te zijn, Russen kunnen er ook wat van.



Zo werd de Moskvich 408 ook nog in een rally-jas gestoken en is tegenwoordig te bezichtigen in het  Abarth Works Museum in Lier (Be)






                                                Onze  AWZ Trabant P50  
                                                
       Het oude type wielen zitten inmiddels eronder met wieldoppen erop en hij ziet er helemaal origineel uit. 

                                                                                                                                           
   In 2010 heb ik uit Eisenach een echt P50 500cc motortje mee kunnen nemen en in de AWZ gebouwd want het oude motortje maakte zoveel onrustbarende
   geluiden dat ik er amper mee durfde te rijden. Nu nog een keer een paar nieuwe lagers in de versnellingsbak dan is hij weer helemaal in nieuwstaat. Ook heeft
   hij nieuwe remcilinders en remschoenen ter beschikking gekregen.

    Ook deze oldtimer is niet mee verhuist naar ons nieuwe huis in Drenthe, hij is opgehaald met een vrachtwagen en  heeft nu een trotse Hongaarse eigenaar.

 
     




Niet echt een oldtimer deze Wartburg 1.3 uit 1990, maar wel een hele mooie liefhebbersauto die niet aan de verzameling mocht ontbreken, maar overgegaan is naar Edwin's oldtimerbestand. Op de achtergrond staat zoon Eric's eerste ombouwproject van zo'n 20 jaar geleden, zijn Wartburg 353 Pickup.









Hieronder foto's van onze Bedford CF230 oldtimer kampeerwagen waar we een kleine oprijwagen achter kunnen hangen zodat we nu oa. kampeerweekeinden kunnen bijwonen met onze mobilhome en een Trabant mee kunnen nemen.



Daarna  kwam deze LMC Fiat Ducato camper voor een jaar of 5....
   
          In 2015 is deze Chausson ( Fiat Ducato 2,8 JTD) ons eigendom geworden.  Dit is een camper met power en dat is natuurlijk goed te merken met de oprijwagen
          er achter.


                                                                                      




Het grote restauratie object de Framo/Barkas V901/2.
Zo'n 10 jaar geleden aangevangen restauratie nadert nu
dan toch zijn finish. Onze zoon Eric heeft zich over de
auto ontfermd om hem strak te maken en hem te spuiten.
Ik denk dat hij nog nooit zo strak en glimmend geweest is.





Edwin mocht eerst proefzitten om daarna de elektrische bedrading
te herstellen en aan te sluiten.





                   


Bij thuiskomst van de Framo konden ook wij het niet laten om plaats te nemen in de cabine, spatborden motorkap enz. ontbraken nog. Maar op de foto rechts
is hij al aardig opgebouwd en rijdt hij al maar er moeten nog wel wat dingen aan gebeuren, bv. remmen en ramen.

Nu in 2010 vond ik in Maagdenburg zowaar een goede hoofdremcilinder en nieuwe achterremcilinders met remschoenen dus ik kan nu weer de remmen reviseren.

                                         




De Trabant combi
is onthoofd op de
linker foto omdat
er roest en rottig-
heid onder de dak-
rand zat. De auto
heb ik van binnen
en van buiten ge-
spoten in de gif-
groene kleur.
Zijn roepnaam is
dan ook "Gifkikker"
 











 Met onze klassiekers rijden we meer dan alleen een rondje om de kerk.

 Deze foto's van de Wartburg 311 zijn gemaakt in de omgeving van zijn
 geboorte plaats Eisenach in de vm. DDR. Inmiddels is hij er met ons
 2 keer geweest. 
 
Op de foto hier boven rijd ik door de v.m. fabriekspoort van de Wartburg fabriek.
   
         
      Tja........met zeer gemengde gevoelens moet ik melden dat ook deze is verkocht..........