|
 |
|
One Moskvich407 is in 2017
grondig gescand en gefotografeerd zodat men er een modelauto van kon
maken. Als dank werden er een paar opgestuurd naar ons en het resultaat
is echt geweldig.
De grill en de kentekenplaat
wijkt af en ook de dorpelkleur is anders maar verder is het een echte
kopie.

Onze Trabant kombi kraakte en rammelde achter al
lange tijd en heb nu de draagarmrubbers van de achterwielen
vernieuwd. (19-08-'18)


Voor deze gelegenheid de "Kipp
und hebel inrichting" maar eens opgezocht want die is niet meer
gebruikt sinds de verhuizing naar Drenthe.

De Trabant kraakte en rammelde
al enige tijd en werd minder als ik de rubbers inspoot met WD 40 of
siliconespray, maar nu had ik nieuwe gekocht
tijdens ons bezoek in Eisenach aan het Wartburgtreffen Heimweh.
Helaas brak 1 van de bouten
af, toen er een grote moer op vast gelast maar brak weer af daarna nog
een keer herhaald met zelfde resultaat. Ik heb
het restant er afgeslepen en
de bout uitgeboord waarna met nieuw gemaakt schroefdraad er een nieuwe
bout ingezet en hij zit nu weer vast als een huis.

Oude en nieuwe rubbers maakt wel een heel verschil.
Hij staat nu weer op originele hoogte met een beetje
O-benen.

De laatste aanwinst in 2011 maar is verkocht intussen.



Een leuke Skoda GLX Silver Line uit 1993, helaas geen oldtimer maar een liefhebbersauto in verzekeringstermen.
Hoe het begon in 2008
De
Moskvitch 407 uit 1963 die nu onder
handen
genomen wordt zodat wij daar dit jaar nog een ritje mee kunnen gaan
maken nadat we er weer een Nederlands kenteken op hebben gekregen. Er
zijn al heel wat stukken plaatmateriaal ingelast door mij en er zullen
nog nieuwe onderdorpels ingelast worden en het bijna halve rechter
voorspatbord zal door Eric, onze zoon die schadehersteller is, worden
nagemaakt en ingelast worden. Het dak de hele achterkant en 3 deuren
zijn reeds in de kleur gezet zodat we kunnen zien wat een mooie
auto het gaat worden.
Verder vind ik
het een leuke auto die is afgeleid van een Opel uit de jaren '50/'60.
|
|
|






De vloer was ook niet echt heel betrouwbaar meer zo hier
en daar, dus de doorslijpschijf er maar in en weg met de rotte plekken.
Nieuw plaatje met profieletjes zelf
gemaakt en er ingelast. Op de foto's hieronder heb ik de
wielkast rechts achter ook weer wat nieuw blik gegeven want het leek of
de ratten er aan hadden zitten kluiven.

De dorpels zijn nu afgelast, aan de bovenkant met
koperlasdraad in het co lasapperaat en de onderkant met het
puntlasapperaat. Onder de spatborden en
gedeeltelijk de bodem staat nu voor de 2e
keer in de menie. Dus hoop ik dat ik de komende jaren daar geen
roestsporen meer zal zien.
Morgen ga ik eens aan de linkerkant de vloer
naspeuren of er nog gelast moet worden. De dorpel moet daar wel
gerepareerd worden, dat wordt nog een avontuur
want in de linker dorpel ligt de bedrading naar achter
doorheen en wel gewoon los onderin. Die ga ik eerst maareens
bovenin tegen de binnenwand ophangen.

De Moskvich wordt steeds
mooier, nu moet nog wel het rechter voorscherm
afgemaakt worden maar dat doet Eric als hij even geen dringende
werkzaamheden heeft voor
klanten, want dat is voor een amateur als ik een treetje te hoog zal ik
maar zeggen.
Ook heeft hij 2 nieuwe voorbanden gekregen,
weliswaar een beetje breed (185/65-15) maar die had ik nog liggen en
zijn nog nieuw.




De laatste weken is het super hard werken
om de Moskvich 407 op tijd in "concoursstaat" te krijgen zodat hij
tussen andere Russische klassiekers niet zal misstaan
tijdens de Oost Europa Dag 7 maart
in Aalsmeer.
Eric heeft het
rechter voorspatbord voorzien van een nieuw stuk plaat en het ziet er
nu mooi strak uit hoewel hij nu nog in een grondlaag staat. Nu snel
zorgen dat hij
in de juiste kleurcombinatie komt.

En,...hij was op
tijd klaar voor de Oost Europadag. Na daar te hebben staan pronken
heeft hij in de omgeving zijn eerste stukjes gereden
waarbij er
uiteraard een paar technische onvolmaaktheden tevoorschijn kwamen,
zoals een lekke wielkeering van de achteras maar ook
dat is inmiddels
weer verholpen. Nu, (12 juni 2010) hebben wij er onze eerste puzzelrit
van 102 km. meegereden en dat is goed verlopen.
Bij het
neerdraaien van het rechter portierraam is alleen het kabeltje van de
wieltjes afgelopen. Dus er is weer een klusje te doen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
|

Onze Moskvich 408 heb ik snel rijklaar
gemaakt na vele jaren stilstand is hij nu weer te zien op
de weg. Hij blijft wel nog steeds hier en daar een plasje
motorolie laten vallen maar dat schijnt niet
alleen Engelse ziekte te zijn, Russen kunnen er ook wat van.
Zo werd de Moskvich 408 ook nog in een rally-jas gestoken en is
tegenwoordig te bezichtigen in het Abarth Works Museum in Lier
(Be)
Onze AWZ Trabant P50
Het oude type wielen zitten inmiddels
eronder met wieldoppen erop en hij ziet er helemaal origineel
uit.
In 2010 heb ik uit
Eisenach een echt P50 500cc motortje mee kunnen nemen en in de AWZ
gebouwd want het oude motortje maakte zoveel onrustbarende
geluiden dat ik er amper mee durfde te rijden. Nu nog een
keer een paar nieuwe lagers in de versnellingsbak dan is hij weer
helemaal in nieuwstaat. Ook heeft
hij nieuwe remcilinders en remschoenen ter beschikking gekregen.
Ook deze oldtimer is niet mee verhuist naar ons nieuwe
huis in Drenthe, hij is opgehaald met een vrachtwagen en heeft nu
een trotse Hongaarse eigenaar.

|
 |
Niet
echt een oldtimer deze Wartburg 1.3 uit 1990, maar wel een hele mooie
liefhebbersauto die niet aan de verzameling mocht ontbreken, maar overgegaan is naar Edwin's oldtimerbestand. Op de
achtergrond staat zoon Eric's eerste ombouwproject van zo'n 20 jaar
geleden, zijn Wartburg 353 Pickup.
|
Hieronder
foto's van onze Bedford CF230 oldtimer kampeerwagen waar we een kleine
oprijwagen achter kunnen hangen zodat we nu oa. kampeerweekeinden
kunnen bijwonen met onze mobilhome en een Trabant mee kunnen nemen.
|
|
|
|
Daarna kwam deze LMC Fiat Ducato camper voor een jaar of 5.... |
In 2015 is deze Chausson ( Fiat
Ducato 2,8 JTD) ons eigendom geworden. Dit is een camper met
power en dat is natuurlijk goed te merken met de oprijwagen
er achter.

|
|
 |
Het grote restauratie object
de Framo/Barkas V901/2.
Zo'n 10 jaar geleden aangevangen restauratie nadert nu
dan toch zijn finish. Onze zoon Eric heeft zich over de
auto ontfermd om hem strak te maken en hem te spuiten.
Ik denk dat hij nog nooit zo strak en glimmend geweest is.
|
|
|
|
|
|
|
|
Edwin mocht eerst
proefzitten om daarna de elektrische bedrading
te herstellen en aan te sluiten.
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Bij
thuiskomst van de Framo konden ook wij het niet laten om plaats te
nemen in de cabine, spatborden motorkap enz. ontbraken nog. Maar op de
foto rechts
is hij al aardig opgebouwd en rijdt hij al maar er moeten nog wel wat
dingen aan gebeuren, bv. remmen en ramen.
Nu in 2010 vond ik in Maagdenburg zowaar een goede hoofdremcilinder en
nieuwe achterremcilinders met remschoenen dus ik kan nu weer de remmen
reviseren.
|
|
|
|

|
|
|
|
 |
|
 |
De
Trabant combi
is onthoofd op de
linker foto omdat
er roest en rottig-
heid onder de dak-
rand zat. De auto
heb ik van binnen
en van buiten ge-
spoten in de gif-
groene kleur.
Zijn roepnaam is
dan ook "Gifkikker"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Met onze klassiekers rijden we meer dan alleen een
rondje om de kerk.
Deze foto's van de Wartburg 311 zijn gemaakt in de omgeving van zijn
geboorte plaats Eisenach in de vm. DDR. Inmiddels is hij er met ons
2 keer geweest.
|
|
|
|
Op de foto hier boven rijd ik door de v.m. fabriekspoort van de Wartburg fabriek.
|
|
|
Tja........met zeer gemengde gevoelens moet ik melden dat ook deze is verkocht..........
|

|
|
|
|
|
 |