Oost Europa Dag 2010 in Aalsmeer

Terug naar Home
                 
             Van plantenkas naar...........hoe daar de oldtimerdag was.

         
         
         

        Waar tijdens vergaderingen bij diverse clubs weleens over gesproken is, een evenement organiseren waar
           meerdere oostblokmerken vertegenwoordigd zijn, hebben wij ( Hans Schop, Nico Ruhe, ik en partners) nu
           maar eens gedaan in een tijdelijk leegstaande plantenkas in Aalsmeer. Zoals op de foto's te zien is hadden de                               weergoden het ook goed met ons voor. Een heerlijk voorjaarszonnetje liet de temperatuurmeter in het
           glazenhuis lekker richting 20 graden oplopen. Buiten was het slechts een paar graden boven het vriespunt,
           maar lekker droog dus toch wel lekker om een eerste ritje te maken in de oldtimer dit jaar.

          Zaterdag 6 maart kwamen er al veel hun auto, boot of motorfietsen brengen en clubs hun uitstalling opstellen.
          Zoals de Ladaclub die met hun draaiplateau de Lada van Piet uit Maarssen duizelig wilden maken want die heeft                     zondag de hele dag rondjes staan draaien. De Russische Klassiekerclub NL. heeft ook zijn stand ingericht en
          alvast wat Russisch erfgoed achter gelaten, namelijk de Moskvich 2140 van Jelle Jan. Ik had er onze Moskvich 408
          en 407 al neer gezet en Jaap had weken geleden zijn Moskvich 400 van Bruinisse naar Aalsmeer vervoerd.

             


         
         
        
             
         
        
       
 
         
        De kas die toegang geeft tot de grote kas werd gebruikt als oldtimerparkeergarage maar ook hier was het
           druk met kijkers naar al het moois. Hennie en Mirjam waren hier met hun pas aangeschafte Rally Wartburg
           bij hun eerste evenement.  Drie x Barkas B1000 in verschillende uitvoering in één ruimte is toch ook wel
           uniek, en dan in de grote kas staat er ook nog 1.
           In de loop van de middag werd de temperatuur in de grote kas wel erg zomers en was het eigenlijk hier
           wel even lekker om op te frissen.

            
       
           
          

    
        
       In de cateringtent en op het terras was het goed toeven alsof je midden in de zomer langs de boulevard zit.  

         
          
   Jelle Jan heeft een filmpje,
die je hier kunt aanklikken in elkaar geknutseld, zoals hijzelf schrijft op de site van RKCN
                                               Marijke heeft ook een paar filmpjes gemaakt en zijn hier te zien.

               Het video verslag van het autoblad "Autoweek" kan je hier aanklikken           
            
                       
     
              Uit Tilburg was Peter gekomen met zijn grote tent waarin we de oldtimerliefhebbers van een drankje en een hapje
          konden voorzien. Wij hadden onze iets kleinere tent al opgezet waar 2TVN zijn plekje vond met de mooie
          blauwe Trabant Cabrio erin. Ook hadden we voor onze Belgiesche vriendenclub Ostalgie Stammtisch Kempen
          een mooi prieeltje gebouwd waar zij zaterdag hun intrek in namen en er een mooie uitstalling maakten van diverse
          nieuwe Lada plaatwerkdelen en hun clubspulletjes. Zij hadden een prachtig plekje tussen verschillende mooie
          Poolse en Russische merken en zelf waren zij met hun Wartburg Trans waarin zij natuurlijk hun vele spulletjes
          konden vervoeren.

                   

             

          Ik heb Eric met z'n Melkus naar de tent begeleid want zodra hij de kas inreed besloegen alle ramen en zag hij
          weinig meer. Het imposante uitlaatgeluid staat nu bij diverse 2Takt Vrienden in de mobile telefoon als ringtone.
          Ook heel imposant vind ik de Tatra met zijn aerodynamische bouw, geweldig om zo'n wagen in ons midden
          gehad te hebben.
               

                                                        
           Een enorme luchtgekoelde 8 cilinder motor.
 
                     

                     

         Zondagochtend om 11 uur hadden alle deelnemers hun auto opgesteld en ging de grensslagboom omhoog om                              een vrije doorgang te bieden aan belangstellenden die de voertuigen uit Polen, DDR, Rusland en Tsjechië weleens
         van dichtbij wilden zien, voelen en ruiken.

                     
 
              

                           
                                                                          

         Drie vlekkeloos mooie DDR speedboten met Wartburg-motor waren ook te zien, Taco had er zijn zondagse pak
         voor aangetrokken
 en z'n pet voor opgezet, om een ieder die iets over de boten wilde weten tekst en uitleg te geven.
         Uitleg kon men ook krijgen bij Eric over het Wartburg/Melkus projekt en het opvoeren van motoren en het maken
         van snelle uitlaten dat door specialist Mike uitgelegd werd.

                         

                       

         De skoda-club was vertegenwoordigd met een 120LS, een Coupe en een 120L. De 120LS is voorzien van mooie                    chrome bumpers, wieldoppen, spiegels, dorpellijsten en deurgrepen.

         
                       

         Wat niet algemeen bekend is dat bij GAZ in Rusland de A-Ford daar als GAZ-A in licentie is gebouwd.
         Deze auto is wel de enige in Nederland voorzien van deze emblemen. Hij moet wel binnen blijven als
         het gaat regenen denk ik anders gaat de inkt doorlopen. Let op de waarschuwing!! 4 Remmen, dus houdt
         afstand!

                                                                      

                   

       De Skoda's moesten wel een beetje manoevreren om langs de grote Pobeda M20 te kunnen. Nico's laatste aanwinst.

                   

          Joop had zijn IFA's weer beschikbaar gesteld, nu was voor het eerst zijn Cabrio erbij, hij is nog niet helemaal
          klaar met de restauratie, zo mist de kap nog. Maar het is nu al een hele leuke auto om te zien.
          De "kastenwagen" oftewel de besteller is wel een paar jaar klaar en ook heel erg bijzonder.

                 

          Onder staat onze Moskvich 407. Het laatste restauratieobject van mij. Ik heb me de laatste weken rot gewerkt
          om hem voor deze dag klaar te krijgen, daarvoor moesten overal stukken plaatwerk ingelast worden, zoals
          onderdorpels, stukken in de bodem en Eric heeft een groot stuk in het rechter voorspatbord moeten lassen.
          Tenslotte nog in een mooi fris rood/wit kleurtje gezet, een paar nieuwe banden en het chrome netjes gepoetst.
         
                   

                   
   
      Een oploopje in de FSO hoek. Jong en oud had niet over belangstelling te klagen zo te zien. De FSO Warszawa werd door
      Tom van alle kanten gefotografeerd terwijl Jeroen de machinekamer van zijn Prima aan het Skoda team liet zien.
      Jaren terug werden beide merken vaak door één en dezelfde dealer verkocht. Zo heb ik 15 jaar aan beide merken
      gesleuteld met plezier. Natuurlijk heb ik menige kilometer gereden in onze diverse Skoda's en FSO 1300Polski, waarvan         ik nog geen vezamelaar heb kunnen traceren.

    

                                                         

     Hans deed weer goede zaken met de Oostblok-hebbedingen kraam.
     Boyo had ook weer prachtige aquarellen uitgestald van allerlei Russische, Tjechische, en DDR automobielen enz.
     Hij had snel even een schets gemaakt van de Skoda 120L, die hij in zijn atelier zeker gaat omtoveren tot aquarel.

                                                     

                                                 Harro en Danique hadden het ook naar hun zin zo te zien.

                

       Hier boven de Russische Izh Jupiter                                                            en de MZ RT

                     

                                         een CZ                                                              achter de CZ staat mijn MZ 250 TS.

                   
 
      IWL scooter met daarachter een modernere JAWA                Marijke en ik in/op de Dnepr, terwijl Edwin's
                                                                                                        Trabant P60 naar ons lijkt te staan happen.

                   

      De bar werd gerund door een paar zeer aktieve dames             Even een momentje rust voor Hans en Anita net buiten
      die dan ook goede zaken deden waarmee de kosten van           de DDR grens.
      de organisatie gedeeltelijk goed gemaakt werd.

                  
                   
                                                   
                  Hier intervieuwt de verslaggever van Autoweek de Tatra eigenaar Kees en bekijken de enorme
                  luchtgekoelde 8 cilinder V motor.

                                                                                                                                         
   
Heb je nu nog niet genoeg van foto's kijken dan kun je nadat je op onderstaande link te hebben geklikt naar beneden                 scrollen en daar je hart ophalen. 
     
                                                                        Autoweek Forum_________________________________________________

                  
                                                          en nog een setje foto'skun je hier aanklikken.

                   Je moet natuurlijk niet vergeten om hier ook even te kijken en hier.
                                            Als je nu echt de smaak te pakken hebt kijk dan ook nog even de foto's 
hier.

                             Tja,.....zo moet het voor dit jaar wel weer genoeg zijn dunkt mij.

       Als afsluiting een ingezonden verslag