OOST EUROPA DAG 2014

                              

Zondag 11 mei is de Oost Europa Dag georganiseerd door Hans Hubers, Nico Ruhe en door mij in en rond het Skoda Museum Nederland in Doornenburg.
Het nog officieel te openen museum is eigendom van Hans Hubers is nog in de verbouw-fase maar hij hoopt het dit najaar helemaal naar zijn wensen klaar
te hebben. Nu, klaar of niet, waren er weer meerdere clubs aanwezig om de bij hun club aangesloten leden uit te nodigen om met hun auto of motorfiets
naar de Oost Europa Dag te komen. Ondanks de toch wel een beetje moeilijke dag , moederdag en super slecht weer het hele weekend, werd het steeds drukker met auto's en bezoekers.

 
 
 

Leuk en exclusief is deze verlengde Skoda 120GLS die bij andere mooie oude museum Skoda's stond in de speciale Skoda-hal van het Skodamuseum.
Veel type's die ooit in Nederland verkocht zijn staan hier opgesteld, er ontbreken nog een paar modellen maar er staan er ook bij zoals de bestelbus Beta
en de Skoda 9 persoonsbus zijn hier niet verkocht. De witte Felicia cabrio is jaren één van m'n favorieten maar er is helaas nooit een op ons pad gekomen.

     

     

   

   
                                                 

     

                                                                                                   
 
   Mooi gerestaureerde Gaz Pobeda die helemaal uit het zuiden van ons land kwam aanrijden en bij het Belgische Ostalgie Stammtisch Kempen zijn intrek
   nam.

    

 Joop en Jacky hadden de Trabibar weer onder hun hoede en hebben vele potten koffie gezet en frisdrankjes aan de man gebracht. Er was ook een Russische
 kraam waar allerlei lekkers te koop was. Buiten stond er een enorme patat frite kraam voor de deur dus er hoefde geen dorst of honger geleden te worden.

     

   

   


   

  Het Tatra-register hield vandaag hun voorjaarsrit en had een vrijblijvende tussenstop gemeld in hun ritbeschrijving en zodoende was er een grote
  opkomst van Tatra's. Maar Hans museum heeft ook een heel bijzondere Tatr, namelijk de bestelbus Tatra Beta welke opgebouwd werd met veel Hyundai
  onderdelen. Skoda bouwde een broeder model met veel Skoda Favorit onderdelen op. Dat is de witte naast de rode Tatra.

     

     

  Bij de Russische Klassiekerclub was het diorama welke gebouwd werd door Ad Goossens ook weer opgesteld wat natuurlijk veel kijkers trok.

     

     

                                                                     

                                                                 

                          

                    Het Russische leger hield hier in Doornenburg ook de boel goed in de gaten wat leek te leiden tot veel discussie of zelfs een opstootje.......

     

   Henny was uit Leiden komen rijden met zijn mooie hemelblauwe Trabant. En nog een oude bekende van ons was er, onze v.m. Wartburg 311 deed m'n hart
   sneller kloppen want die heb ik een paar maanden geleden aan Dirk verkocht die er samen met zijn gezin mee gekomen was.

       

  Leuk dat er nu drie verschillende Barkassen waren waaronder de Barkas bergingsauto van Autobedrijf Oppermans uit Tilburg die een Skoda Favorit met
  slechts 3000 kilometer op de teller meegenomen had die Peter te koop aanbood.

      

       

   Binnen stond nog een heel bijzondere auto te koop namelijk een Tsjechische Aero Minor.

       

                                                           

  De Skodaclub had ook een gereserveerde hal waar de leden bijeen kwamen met een aantal Skoda's.

     

     

 
   

 
   

 Als dank voor het organiseren van de Oost Europa Dagen kreeg ik een mooie, lekkere fles Becherov uitgereikt door het bestuur van de Skodaclub Nederland

                                                         

     

     

  Achter de Skoda Rapid hing een leuke Tsjechische caravan welke ik helaas niet goed op de foto heb gezet.

                                                               

  Het Skodamuseum had nog meer hallen waar het zijn auto's had staan. Heel grappig is de lijkwagen voor twee kisten hieronder.

     

                                                             

                                      Peter de tweetaktspecialist van Nederland nu eens met een andere rallywagen dan een uit DDR's IFA stal.  

                                                               

            Dit jaar waren helaas zeer weinig tweewielers, de Ural Djneper club was er met twee motoren met zijspan en een Izh Jupiter en er was
            nog een IZH en een Jawa. Waar ik helaas geen foto's van gemaakt heb.


                                           Ben van Nuland heeft weer een mooi verslag geschreven waarvoor mijn nederige dank.