Het treffen van Pütnitz in Ribniz Damgarten    a

Marijke en ik zijn dit jaar voor de eerste keer naar het treffen Pütnitz geweest, samen in de camper met onze Trabant combi op de kar er achter.

We hadden 4 dagen uitgetrokken om er rustig naar toe te trekken via overnachtingen op camperplaatsen of minicampings. De eerste overnachting was bij
Klazienaveen net over de grens bij een vriendencamping in Altenberge/Haaren.

Motocross-vrienden van onze klein/-kinderen zijn hier sinds kort een minicamping begonnen en waren nog druk bezig het een en ander te bouwen en
zo was de stortplaats om afvalwater te lozen nog een beetje provisorisch maar wel in de stijl van het WK voetbal.

Onze reis begon niet echt met prachtig zomerweer zoals je kunt zien. Het leek wel of de wolken gewoon leeg liepen op de grond. We hebben inderdaad best een
aardig buitje op ons camperdak gehad. De volgende dag zijn we weer vertrokken om na zo'n 250 kilometer in Sittensen aan te komen.

Wij waren daar rond 15:00 uur en zijn op de camperplaats midden in Sittensen de tweede camper en konden gaan staan waar we wilden en om niet los te
hoeven koppelen ben ik maar achter in de hoek gaan staan. Voor middernacht stonden er wel 10 campers waarvan de helft Nederlanders.
Na de rit is het lekker om van een biertje te genieten maar nu wel lekker buiten in het zonnetje. Het was een prachtige gratis plaats speciaal voor campers
grenzend aan een park en een grote vijver aan de andere zijde bij de watermolen in het centrum van Sittensen.

Dinsdagochtend na onze drinkwater voorraad aangevuld te hebben en de afvalwatertanks geleegd te hebben zijn we tegen de middag weer vertrokken om onze
reis voort te zetten met doel voor vandaag Landgoed Krassow bij Zurow.

Het is een mooi Landgoed met goede plekken want er stond alleen een caravannetje en zodoende kon ik twee plaatsen innemen met onze combinatie.
We zijn hier een tweede dag blijven staan en hebben met de Trabant de omgeving verkend en boodschappen ingeslagen voor de komende dagen in Pütnitz.
's Avonds kwam er nog een camper bijstaan, een flink grote Concorde camper waardoor die van ons wel een klein beetje bescheiden uitzag.

De tuinman werkte nog trots met hun 70 jarige DDR tractor, een luchtgekoelde tweetakt diesel die je even voor hij in beeld kwam aan hoorde plopplopploppen.

Donderdag hebben we de laatste 90 kilometer naar Ribniz Damgarten afgelegd en hebben we ons ingeschreven als deelnemer op het terrein van
Technikvereins Pütnitz. Mijn vraag waar we moesten gaan staan kwam een simpel antwoord, je mag gaan staan waar jij wilt en er is daar ruimte zat, ik
schat misschien een honderd m2 want de toegangsweg was al 3 kilometer. Het is een basis waar de Russen na de val van de muur uit vertrokken zijn met achter
lating van enorme hangars en diverse andere gebouwen. Toen het nog een Russische basis was leefden en werkten daar zo'n 10.000 personen.

Het is nog steeds mogelijk om op te stijgen en landen op de banen van de vm. basis. Tegen een vergoeding kan men met de historische vliegtuigen een rondvlucht maken. Er was keus uit een dubbel dekker, een vliegmachien als op de foto en een oud jachtvliegtuig.

Vrijdag was er een rondrit georganiseerd door de omgeving en daar deden een paar honderd voertuigen aan mee, van brom- en motorfiets, jeep, vrachtwagens
in alle formaten, maar personenwagens zijn er natuurlijk ook in alle soorten en maten.

Gezellig in de Oostblok-file voor één van de enorme hangars, in een andere hangar stond het ontbijtbuffet en stonden rijen tafels en banken zodat daar misschien
wel duizend deelnemers tegelijk konden ontbijten. Alles is daar enorm.

Langs de route stonden en zaten hele mensenmassa's van de stoet te genieten en naar de deelnemers te zwaaien. Ewout en ik hadden op onze Trabanten
Nederland vlaggetjes gezet en dat maakte het publiek nog enthousiaster.

Ewout met Harro in zijn mooie blauwe Trabant met verder naar achteren een grote Tatra vrachtwagen.
                          De rit eindigde enige tientallen km's verder in Ostseebad Dierhagen waar we een flinke bak erwtensoep met brood kregen.

Staat ook hier het Russische leger nou toch echt voor paal??                    Met flink wat handigheid maak je van de Trabant 1.1 een superzuinige diesel ( 1:30)

Uit Dierhagen terug naar Pütnitz om de camper weer op te zoeken waar intussen een mierenplaag aan boord is uitgebroken. Eerst zagen we een paar mieren
langs de wand lopen maar al gouw ontdekten we er ook in kastjes. De temperatuur buiten ging over de 30 graden en dat vonden die kleine kriebelaartjes ook
een beetje warm denk ik want toen we de koelkast openden bleek het daar zwart van de mieren te zijn. Gelukkig hadden we een spuitbusje Deet insekten
verjager en daar hebben we de mieren mee bespoten en daar waren ze niet tegen bestand. De toestroom was toch niet te stoppen want ze bleven komen,
buiten onder de luifel hadden we een gaatjes tapijt liggen en als je daar wat opdrukte borrelden de mieren er gewoon doorheen naar boven.

Ons uitzicht bij de camper vandaan.

In het centrum van de basis was vanalles te zien en reed er een heel museum rond het had wel wat weg van een boulevard, een drukte van jewelste. Hier was
  ook het clubhuis van Ostalgie Stammtisch Kempen de Belgische club waar ook veel Nederlanders lid van zijn, wij dus ook. Daar zijn weer vele potten koffie
  gezet en was het gezellig.

Zaterdag was er de parade over het Pütnitz-terrein en werd er nog meer van stal gehaald door het museum en daarvan heb ik ook weer lustig foto's staan
nemen.

Totaal had ik 275 foto's gemaakt maar daar zijn er toch wel een paar van in de prullenbak verdwenen maar ik vind er toch een groot aantal leuk en heb er veel
geplaatst. Mocht het vervelen scrol dan snel door of kijk een andere keer verder.

Hoho, even een momentje voor een servicebeurtje, deze heren zijn helemaal uit Moscou komen rijden. Reken maar voor de brandstof een budget van 3600,-
  echter zullen ze in Moscou wel enige honderden liters benzine getankt hebben en dat kost daar waarschijnlijk enkele dubbeltjes per liter en geen €1,50 zoals
  hier in Duitsland.

Zo en nu mag het gaan sneeuwen dan kan deze ook even een demonstratie geven.
Dit was het dan, het zijn wel heel veel foto's dit keer maar er was ook zoveel te zien aan bijzondere voertuigen wat je niet op andere treffens tegenkomt.

Oja, we hadden dus nog die mierenplaag in de camper en toen ik na het maken van deze serie foto's weer terug bij de camper kwam hebben Marijke en ik
besloten om de hele bubs in te pakken, op te laden en de motor te starten en vluchten. We hadden niet eens de route van tevoren gepland Marijke heeft
tijdens het rijden Lübeck ingetoetst om maar de westelijke richting te hebben. We hebben daarna met een tussenstop een kampeerplek gezocht en hadden
een plaats gevonden alweer aan de Ostsee in Pepelow. Dat was niet de meest logische route het had namelijk de vorm van een U. Maar we reden wel een kilometers lange toeristische route die we anders waarschijnlijk nooit gereden zouden hebben.

Na in Pepelow te hebben overnacht en de afvalwatertanks geleegd en vers water weer gevuld hebben we nog een overnachting op een camping in Dötlingen
waar het wemelde van de konijnen. De volgende dag zijn we de Nederlandse grens overgegaan en naar de ons bekende camperplaats De Bonestee in Nieuwlande
om de laatste nacht door te brengen van deze mooie en voor ons een lange reis.